Informasjon og kunnskap om Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige Korrekt kunnskap om mormonere og Mormons bok Mormons bok vitner om Jesus Kristus og Bibelen.
Søk etter artikler
  Artikkelsamling
  Forskning på MB
  Kirken i Norge
  Linker
  Diverse
  Våre Vitnesbyrd

  TIL FORSIDEN


KONTAKTSKJEMA
NYHETSBREV

Les Mormons bok

På dette nettstedet finner du omfattende informasjon om Mormons Bok og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, også kalt 'mormonere'.

Dersom du har spørsmål er du hjertelig velkommen til å ta kontakt for å få mer informasjon, enten du er personlig interessert eller skal lage en skoleoppgave om kirken.

| Tilbake |

Nei takk, jeg drikker ikke - og ikke røyker jeg heller, forresten!

Vi avstår fra tobakk og andre skadelige stoffer

Vi avstår fra alkohol

Vi oppfordrer også til forsiktighet med alle vanedannende medisiner
Medlemmer av Jesu Kristi Kirke tror at kroppen er en gave fra Gud. Denne gaven forsøker vi å ta vare på så godt vi kan.

Jesu Kristi Kirkes første profet i moderne tid, Joseph Smith jr., mottok en åpenbaring fra Gud i 1833 etter at hans kone hadde reagert på at mennene i menigheten tygde skråtobakk på møtene. Hun syntes det var både grisete og lite passende. Joseph ble inspirert av hennes ord og gikk i bønn til Gud for å få råd om saken. Som resultat av denne bønnen fikk han en åpenbaring om at alkohol, tobakk og hete drikker (kaffe/te) ikke var godt for mennesket. Åpenbaringen inneholdt også råd om et godt kosthold, noe som i vår tid er spesielt aktuelt i den vestlige verden, der kombinasjonen av usunn mat og lite trim er et voksende helseproblem.

Åpenbaringen ble altså gitt i en tid der man ikke hadde noen vesentlige vitenskapelige holdepunkter angående f.eks. nikotin, kullos, tjære, koffein, tein, kolesterol osv., så det var en rimelig radikal ting å presentere for kirkens medlemmer. Åpenbaringen ble gitt navnet "Visdomsordet", og var i begynnelsen kun ment som et råd til de troende. I 1851 ble visdomsordet gjort gjeldende som et bud for medlemmene av kirken.

Læren om å ta vare på kroppen sin så godt man kan er i tråd med prinsippet om "en sunn sjel i et sunt legeme". Både Bibelen og Mormons bok sier at "kroppen er et tempel for den hellige ånd". Vi skulle derfor passe på kroppen og ikke gjøre ting som påvirker den uheldig. Spesielt skulle vi forsøke å unngå ting man blir avhengig av, det man kaller for vanedannende stoffer. Man skal ikke gjøre seg til slave av noe, men beholde sin frihet til å velge hva man selv ønsker å gjøre. Hvis man er avhengig av f.eks. tobakk er man ikke lenger herre over sin egen kropp. Mange har smertelig erfart hvor vanskelig det kan være å slutte med en slik uvane.

Jeg som skriver denne artikkelen både røkte og brukte alkohol før jeg ble medlem av Jesu Kristi Kirke som 20-åring. Jeg drakk også kaffe og te. For å si det slik: Jeg savner liksom ikke noen av delene. Følelsen av å bestemme over sin egen kropp er en stor belønning i seg selv. Når Bibelen i tillegg sier at kroppen er et tempel for den Hellige Ånd, føler jeg et sterkt behov for å sørge for å gjøre kroppen min til en mest mulig verdig bolig for den Hellige Ånds påvirkning.

Dersom man absolutt savner smaken av øl finnes det i dag alkoholfrie alternativer som f.eks. Munkholm og Clausthaler. Det er ikke uvanlig at medlemmer drikker koffeinfri kaffe, og det er ingenting i veien for å drikke f.eks. urtete eller nypete. Det finnes i dag mengder av forskningsrapporter som klart sier at både kaffe og te er ren gift for kroppen. Misbruk av piller i ulike former gir ofte avhengighet og ulike bivirkninger. Vi oppfordrer derfor alle til å være selvkritiske og våkne i bruken av tabletter og medisiner som gis på resept, selv om dette selvsagt kan være vanskelig i en del tilfeller.

Vi kan gjerne kalle visdomsordet for en helselov. Til dem som følger denne loven er det gitt løfter om både åndelige og fysiske velsignelser. En av de mest innlysende velsignelsene er bedre helse og en bedre alderdom enn man ville hatt hvis man ikke levde et sunt liv.


Ref: FHR (21.07.04)

Utskriftsvennlig versjon Klikk for en utskriftsvennlig versjon av artikkelen!


FRA FORSIDEN:

Særtrekk ved Jesu Kristi Kirke av SDH : Mange lurer på hva som skiller kirkens lære fra andre kristne trosretninger. Her finner du en oversikt over åtte viktige forskjeller og særtrekk i den såkalte "mormonkirken", samt linker til andre relevante artikler.

Få Mormons bok gratis: Dersom du synes Mormons bok virker interessant kan vi sende den i posten eller levere den helt gratis og uforpliktende til deg!

Er vi bedre enn andre...?: Religiøse mennesker kan ha en uheldig tendens til å oppfatte seg selv som bedre enn andre, bare fordi de tilhører en organisasjon som de har stor tillit til. Hvilken holdning har medlemmer av Jesu Kristi Kirke til dette?

Hvorfor finnes det mormonere?: Hvorfor er Jesu Kristi Kirke den viktigste religiøse organisasjon på jorden i dag? Hva var årsaken til at Jesu Kristi evangelium måtte gis tilbake til jorden, og at kirken måtte bygges opp fra bunnen av?


Jeg kjenner en mormoner...: Er du kollega, arbeidsgiver, bekjent, lærer, medelev eller nabo av et medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige? Er det noe spesielt du burde vite om?

www.SisteDagersHellige.no har som overordnet mål å spre det sanne budskapet om Jesus Kristus og Guds plan for menneskene.

Dette er ikke Kirkens offisielle nettsted, men det drives likevel med samme mål og lære som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. SisteDagersHellige.no eies og drives av firmaet ABC-nett. Ansvarlig redaktør: F.H. Røed


01.02.05:
Hvorfor er jeg medlem av Jesu Kristi Kirke?

29.12.04:
Kirken oppfordrer til generøs støtte til ofrene i Asia

29.12.04:
Alle kirkens standardverk nå på Internett

12.12.04:
Den levende Kristus - apostlenes vitnesbyrd

28.11.04:
En ung manns møte med Mormons Bok

08.07.04:
Noen kommentarer omkring opprinnelsen til Mormons bok

24.03.04:
Gud viste meg hvor jeg skulle gå

01.11.03:
Mormonkirken - hva er det egentlig?

13.08.03:
Handlefrihet - menneskets frihet til å velge sin egen vei

27.05.03:
Guddommen

07.05.03:
Misjonærer og misjonærarbeid i Jesu Kristi Kirke

19.02.03:
Bilder av Guds profeter i vår tid

12.02.03:
Hva menes med 'Siste Dagers Hellige'?

04.02.03:
Hva er egentlig meningen med livet?

18.01.03:
Jeg visste at jeg kom til å bli døpt

06.01.03:
Berømte medlemmer av Jesu Kristi Kirke

08.10.02:
Bibelen og Mormons bok er begge Guds ord

02.10.02:
Basketball i Norge - og mormonere

14.05.02:
Kyskhetsloven og bruk av skaperkraften


TIPS EN BEKJENT
om denne artikkelen!

Ditt navn:

Din e-post:

Mottakers navn:

Mottakers e-post:

Din kommentar:



Dette er ikke Kirkens offisielle nettsted. SisteDagersHellige.no eies og drives av firmaet ABC-nett med samme
mål og lære som Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Ansvarlig redaktør: Finn H. Røed
Programvare og design © WebBusiness AS 1999-2004